http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/newsresults/General-news/2012/July/jul0612-bimota-db1r-up-for-grabs/_/R-EPI-137029

 フェラッチ・チューンの853ccを積んだDB1Rが売りに出ているという話。お値段は5万1000ユーロ。Rはきわめてレア、Sは63台、SRは153台造られたとある。

Exotic Bimota DB1R up for grabs By MCN
06 July 2012 15:06

The Ducati-based, Tamburini-styled DB1 has long been one of the most desirable of Bimotas, but the ultra-rare DB1R racer, built in conjunction with the Ducati factory, powered by a Ferracci-tuned 853cc engine is the most covetable of all. Price? Euro 51,000. The DB1 was the first Bimota with a Ducati engine. As well as the standard DB1 and the very limited DB1R, there was the DB1S, which had different exhausts and larger carburetors. 63 were made. There was also the DB1SR, which had a highly tuned engine and two-piece wheels made by Marvic/Akront. 153 were made.


http://www.bikeexif.com/bimota-db1r

 こっちの方が詳しい。

 4台つくられたファクトリーバイクの1台、関係したライダーは、ダビデ・タルドッツイ(Davide Tardozzi)、シドサイクルのマルコム・タンストール(Malcolm Tunstall)、デイル・クォーターレイ(Dale Quarterley)とある。

 当時のビモータのワークスレーサー、D・タルドッツイと、シドサイクルのマルコム・タンストール(シドサイクルはフロリダの有名ドカチューニングショップ。シドの息子がマルコム)は日本でも知られていますが、デイル・クォーターレイという人は、私は知りませんでした。BOTTでジミー・アダモ駆るDr.ジョンのGUZZIとバトルしている写真があるので、シドサイクルからマルコムと一緒に出走していたのでしょうか?

#32 Dale Quarterley

 売りに出ているマシンはクォーターレイのマシン。大柄なクォーターレイに合わせてステップは下げられており、それに併せ、ステップとのクリアランスの問題から、マフラーも作りなおされていて、サイレンサー部はスーパートラップが採用されている。(アメリカナイズ!)

 現物はニューヨークにあり、8万ドル。余談として、日本にあるタルドッツイ車は20万ドルで売りに出されているとあります。これは当時の日本代理店であった福田モーター商会が日本に入れた個体。87年の筑波サーキットで行われたエコーデカトルで、D・ダルドッツイのライディングで優勝しました。(どの段階で付けられてのか、カワサキの純正Fブレーキマスターが付いていたのが印象的でした)

 現在は福岡在住のコレクターでオールドレーシングのパーツを取り扱っているコレッツオーネのオーナー、F氏が所有していて、ASKで売りに出しているのは知っていましたが、20万ドルだったんですね・・・売る気はないんでしょう。

Bimota DB1R works racer
2 Jul 2012

There are few motorcycles more exotic than a Bimota. And this machine, which has just gone up for sale, is one of the most covetable Bimotas of all—the 1986 DB1R racer. Built in conjunction with Ducati, it’s one of the four factory bikes campaigned by Davide Tardozzi, Malcolm Tunstall of Syd’s Cycles, and Dale Quarterley.

Power comes from a Ducati 750F1 motor, fettled by Ferracci and equipped with hotter cams and a boost in displacement to 853cc. Like the wheels, the valve covers are magnesium to save weight. Output is around 90hp, a considerable figure for a tiny 300 lb (136 kg) bike. The clutch is an NCR/Bimota item, with mechanical rather than hydraulic actuation.

This DB1R is the one Quarterley rode to victory at Sears Point, with slightly lower footpegs than the other works racers (Quarterley is 6’4”) and a custom Supertrapp exhaust built for extra clearance around the shifter pedal. Handling is reportedly excellent, with an unusually short wheelbase of just 54”. Then, of course, there are the DB1R’s looks. The all-enveloping fiberglass bodywork was ahead of its time, and is still instantly recognizable today.

The bike is in New York, and owner Gregory Rathe has just put it up for sale. The asking price is $80,000, which compares well with the Tardozzi DB1R, which is listed for $200,000 in Japan. If you’re interested, email Gregory.